RoseThorns

Våga att fråga

Publicerad 2012-07-27 10:18:03 i Allmänt,

Är det typiskt svenskt att inte fråga om hjälp eller om en ny färsk kanelbulle som man inte kan klubba ihjäl folk med?

Hjälp!
Är det att vi inte vågar fråga eller är det hjälplösheten, att man är på någotvis känner sig underlägsen, som gör att vi drar oss för att fråga? Men hur svårt är det egentligen att ta kontakt med en främlig och fråga var ligger närmaste fik? Eller jag har problem med att få min html kod att fungera, ser du vad det är för fel? Eller är det bara vi asociala människor som drar oss för att ta kontakt med andra människor?

Mitt egna problem: Jag behöver inte hjälp, fastnade i det stadiet som barn. JAG KAN SJÄLV!

Ny kanelbulle
Alla vet ju att vi svenskar tvekar inför att klaga på mat, service, be om något bättre. (Och nu menar jag till personen/företaget ifråga. Klaga gör vi, mycket och ofta! Men inte så dem omnämnda hör!) Varför gör vi detta? Konflikträdda är väl det vanligaste svaret. Men varför borde inte jag kunna fråga om en ny chokladmjölk som kostade 40 kr och bara innehöll varm mjölk och ingen choklad?

Våga fråga om ny bulle, ny choklad, vägbeskrivning eller hjälp med att lösa världens alla stora frågor.

Sluta Malin att vara så tråkigt SVENSK!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

"Life's a bitch and then you die" är ett uttryck jag fick lära mig av en deppig 30-åring när jag var 19 år gammal. Kan inte gör mer än att hålla med honom. För inte har man tur med livet inte. Fast några små ljuspunkter finns det väl =)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela