RoseThorns

Livets matematik

Publicerad 2011-10-18 20:36:00 i Allmänt,

Livets matematik är en svår ekvation. Överallt finns olika val man ska/kan göra. Alla dessa val leder till ett resultat. Att välja en väg kan helt förstöra möjligheten till att senare välja en annan. Plus eller minus. Multiplikation eller division.

Egentligen tänker jag för mycket. Ser valen som ska göras här och nu som livsavgörande. Vad är det som säger att det inte går att byta partner mitt i livet eller säga upp sig på jobbet och byta karriär när man är 40? Det finns massor av möjligheter och ett nederlag idag betyder inte ännu ett nederlag imorgon. Samhället och normen säger saker hit och dit men det är ens egen väg som är viktig. Det är okej att vara 23 och arbeta extra på Ecco. Det är okej att praktisera när man är 28. Det är okej att vara ute och dricka varje helg. Det är okej att välja resa framför kärlek. Det är okej att välja barn utan partner. Det är okej att leva livet. Fel av mig! Det är ett måste att leva livet! Den fria viljan att följa sin egen väg.

Från födseln får vi höra att vi inte ska jämföra oss med andra. Det är ganska svårt när man själv vill mycket i livet men inte alltid har orken att kämpa. Det är svårt att stanna upp och titta på sig själv och se ens egna prestationer. Tror att det är något vi måste göra oftare. Se på oss själva och se hur långt vi kommit i livet och inte tänka på hur långt vi eventuellt har kvar för att våra drömmar ska bli sanna. Eller hur livet skulle sett ut ifall vi valt A istället för B.

Som min farmor sa till mig: Minst en gång om dagen ska du säga till dig själv att du duger! För det gör du!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

"Life's a bitch and then you die" är ett uttryck jag fick lära mig av en deppig 30-åring när jag var 19 år gammal. Kan inte gör mer än att hålla med honom. För inte har man tur med livet inte. Fast några små ljuspunkter finns det väl =)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela